dimecres, 10 de desembre del 2008

4- Valoració de recursos per a la intercuturalitat

El simple fet d’estudiar a la UOC ja em va obrir la mentalitat a valorar molt més els recursos i materials web i les grans possibilitats que obren a nivell educatiu.

 Respecte al interculturalitat, les pàgines web analitzades, les webquests professionals o de companys, els materials trobats a la xarxa, etc. m’han permès aprendre molt i aprofundir en conceptes com els models d’educació intercultural, l’etnocentrisme i els estereotips culturals, etc.

 Al llarg de la meva formació, he anat descobrint diverses eines informàtiques que faciliten molt la tasca docent i considero que poden ser molt útils per als pedagogs.

 Partint de la base que els psicopedagogs sovint actuen com a mediadors o coordinadors entre diversos professionals, el material web sobre interculturalitat pot servir molt tant:

- a nivell personal, per aprendre més sobre la interculturalitat i tenir accés a noves informacions, per obtenir recursos didàctics, per captar idees dels materials valorats i poder elaborar materials pròpis.

- a nivell professional, per facilitar materials de treball als docents amb qui treballa cooperativament, per intercanviar material amb altres psicopedagogs, per construir col·laborativament algun material per treballar amb alumnes o amb les famílies

 L’elaboració de la webquest (i tota la recerca de material que hi ha a darrera) i la valoració d’altres materials que hem realitzat a la pac 3, ens permetrà com a futurs psicopedagogs poder valorar l’adequació de certs materials interculturals al context i als destinataris a qui van dirigits, però sobretot ens donarà eines per poder el·laborar materials per treballar l’educació intercultural en diversos àmbits.

 Personalment, he realitzat el Pràcticum I en un centre d’acollida d’immigrants, seguint a la persona que realitza les tasques de psicopedagoga i acosta els serveis del centre als barris fent sessions d’acollida  per a immigrants  al mateix temps que realitza tasques de sensibilització sobre immigració per a la població autòctona. En el disseny d’activitats i materials per a escolars (de primària, secundària o centres d’adults) he plantejat la possibilitat de treballar amb material web dissenyat per a aquesta finalitat. La proposta va ser molt ben rebuda pel centre de pràctiques que desconeixia les webquests i ara hi estem treballant.

 Com ja vaig comentar a la pac 2, les webquests afavoreixen l’aprenentatge significatiu dels alumnes, fomentant-se en l’aprenentatge cooperatiu i amb suports pedagògics on-line  que poden facilitar molt el treball intercultural a l’aula.

 La gran quantitat de recursos on-line que trobem sobre interculturalitat ens ha de permetre fomentar el treball transversal i incloure una proposta d’educació en aquest àmbit inclosa al currículum i compartida per tots els docents.

Una de les funcions del psicopedagog haurà de ser la selecció i classificació d’aquests recursos en funció del nivell d’ed. Intercultural i l’objectiu d’aquests i assessorar als usuaris sobre l’adequació d’aquests al context d’intervenció.

 Respecte la possibilitat de compartir experiències d’educació intercultural, penso que seria molt interessant disposar d’una base de dades (tipus base de casos Kite) que permetés als professionals treballar en xarxa i aprendre d’altres casos similars, facilitant a l’hora accés a certs materials prèviament seleccionats i avaluats.