diumenge, 23 de novembre del 2008

3. Seguiment i evolució personal en la creació de la webquest








Dificultats…

He intentat escriure sobre l’estat de la pac diverses vegades al llarg del procés de creació de la webquest, però se’m plantejaven molts dubtes, de manera que ho decidit deixar per al moment en què ja acabada i lliurat l’informe he pogut reflexionar més sobre el meu aprenentatge i les dificultats i reptes assolits al llarg del procés. 

 A l’hora de realitzar la webquest varen dominar les dificultats tècniques. Un cop superades, però, i en la recta final de comprovació que tot funcionés, rellegint els materials i enllaços, van sorgir alguns dubtes conceptuals.

 Personalment, la voluntat d’aconseguir que la webquest permetés el treball de la interculturalitat des d’un model positiu, interdisciplinar i fugint de les posicions etnocèntriques i assimilacionistes de la mestra que varem analitzar a partir del vídeo de la pac 1, em va provocar el dubte de si un cop realitzat tot el treball, no era massa etnocèntric… tenia la sensació de no haver tingut prou en compte els possibles alumnes immigrants que podrien realitzar el treball. Potser havíem plantejat massa la situació des de l’enfoc de la societat d’acollida que ha d’evitar prejudicis i estereotips envers la immigració? Vaig plantejar el dubte al grup i vaig rellegir moltes vegades la webquest. Finalment, vaig comprovar que era més una por que un fet real, així que vaig perfilar un parell d’activitats afegint petits comentaris clarificadors, però la resta em va sembla prou correcte. O potser és que la satisfacció d’haver aconseguir finalitzar la tasca no m’ha deixat veure més enllà. Espero que no.

 Expectatives… i satisfacció.

 Des de l’inici he tingut moltes expectatives envers aquesta pac. Em motivava molt la idea de realitzar la webquest, estava segura que en el treball en grup i l’aplicació dels conceptes a una activitat pràctica i útil per a un futur aprendria molt, tenia el repte de millorar tecnològicament…  I malgrat l’esforç (superior al què preveia), la gran quantitat de temps que hi hem dedicat i la sensació de no ensortir-nos-en, alhora que l’absorció total del temps dedicat a la uoc (deixant més de banda altres assignatures) ha valgut la pena, perquè les expectatives inicials s’han acomplert.

No només hem acabat la pac sinó que crec que els aprenentatges que hem adquirit (a nivell conceptual i tècnic) i el material que hem elaborat ens pot ser molt útil en la nostra feina i me’n sento satisfeta.

 La webquest… 

 A la nostra webquest: Diversita’t i desestereotipa’t ,  crec que hem plasmat força bé els conceptes teòrics de l’assignatura.

 Hem dirigit la nostra proposta a alumnes de 3r i 4t d’ESO, com a treball transversal a diferents matèries i integrat en el currículum i no com a una intervenció puntual per destacar les diferències culturals, perquè creiem que l’educació intercultural s’ha de treballar com a proposta interdisciplinar i plantejament d’escola (prenent acords tot el claustre) i fer-la extensiva a la resta de la comunitat educativa.

 S’ha enfocat l’activitat com a treball en grup, per potenciar la cooperació entre els alumnes i afavorir la relació intracultural dels grups com a pas bàsic per treballar la interculturalitat.

 El concepte principal que hem treballat a la webquest, ha estat el d’estereotip, amb l’objectiu de conèixer què és, quins tenim en relació a la immigració i elaborar propostes per erradicar-los.

 Aquest treball va molt vinculat a l’objectiu que es plantejava d’assolir una convivència harmònica al centre i destaca la valoració d’altres cultures (punt 2.1 del mòdul 1) però pot portar a treballar altres conceptes a partir del debat que es generi en comparar diferents immigrants o analitzar estereotips trobats o propostes per erradicar-los.

En la reflexió inicial sobre el grup de treball, podem treballar el concepte de diversitat intracultural i reforçar-lo en llegir experiències o opinions de diferents immigrants.

Implícitament, al llarg de totes les activitats, es treballa els conceptes d’ aculturació,  globalització, pluralisme, i el què és políticament correcte…

A  partir de la introducció que comença dient que “vivim en una societat multicultural” i fins a la reflexió final, es treballaran els conceptes de  multiculturalitat vs  interculturalitat.

Les fotografies de la introducció i la reflexió sobre per què no veiem a tots els immigrants iguals, portarà a treballar la  confusió entre cultures i classes socials.

Tal com indiquem a la guia didàctica, per poder realitzar el treball de la webquest seria convenient haver treballat anteriorment conceptes com els de cultura i migració.

 El material elaborat permet als alumnes desenvolupar estratègies de comprensió crítica i hem reforçat aquesta idea amb les activitats 3 i 4, específiques per aprendre a ser crítics amb els mitjans de comunicació i els estereotips que transmeten.

Considero que la nostra proposta s’acosta força al nivell alt d’interculturalitat, ja que implica un canvi conceptual important respecte les diferències culturals i fomenta el diàleg i la creació de nous codis culturals a partir de l’eliminació dels estereotips prèvis de cadascú.

En l’activitat 5, un cop s’han analitzat els prejudicis i estereotips propis i socials envers la immigració,  s’han de cercar propostes per erradicar-los i necessàriament, al plantejar noves maneres de comunicar-nos sense discriminar a ningú, de relacionar-nos respectant a tothom i de conviure en harmonia, caldrà crear nous codis culturals.

En la reflexió final de cada grup  per elaborar el treball final i exposar-lo, hi haurà d’haver un diàleg que porti al consens i molt probablement, el què s’exposi davant la resta de la classe no serà l’opinió de cap dels membres del grup sinó una barreja de tot el què hauran après a partir del material treballat. Aquesta nova opinió creada seria bo que el/la professor/a la conscienciés a l’hora de fer el debat o reflexió final, i potenciés en la valoració global les arrels per a un nou codi cultural.

 Tot i així, hi ha algunes activitats concretes que responen al nivell bàsic, com l’activitat inicial en què han de conèixer als companys del grup de treball i les seves cultures, fer una reflexió sobre la introducció que planteja que vivim en una societat multicultural (i això implica conèixer les diferents cultures que coexisteixen i adonar-se de la manca d’interacció que hi ha sovint) i l’activitat 4 en què han de buscar informació sobre alguna persona immigrant i la seva cultura.

 També hi ha algunes activitats que responen al nivell mitjà d’interculturalitat. Com per exemple les activitats 3 en què es contrasten notícies amb informacions  sovint oposades i que generen conflictes en funció de l’opinió de cada lector. Caldrà doncs, analitzar els diferents valors i negociar un consens. 

Treball en grup

 El treball amb la Núria i la Sònia, companyes del grup ha estat molt agradable i enriquidor.  Moltes gràcies a totes dues!!

 Ens va costar engegar, però després d’uns quants missatges a l’espai de grup per arribar a consensuar com ens organitzavem, varem començar a partir d’una proposta de la Núria basada en un material didàctic trobat a partir de la recerca bibliogràfica.

Entre totes varem escollir quina idea ens semblava més atractiva i com la podíem reconduir cap als conceptes i objectius que volíem treballar.

Després de compartir els dubtes inicials, ens vam centrar en el tema dels estereotips i vam començar a posar en comú materials sobre un document word amb l’estructura de la webquest. Vaig fer una proposta de text per alguns apartats i un llistat de possibles  activitats.

 Cadascuna varem fer les nostres aportacions en diferents colors sobre el document inicial i un cop ben definits tots els apartats, varem repartir la redacció i recerca d’enllaços per a cada activitat (la Núria les activitats 1 i 2, jo les 3 i 4 i la Sònia les 5 i 6).

Un cop varem tenir força material, va començar la pujada a la webquest, paral·lela a acabar d’enllestir els apartats d’avaluació que faltaven. Potser primer hauríem d’haver acabat de treballar sobre el word, però la por a trobar-nos problemes tècnics a última hora i les ganes de veure el nostre treball a la web van fer que simultaniegéssim tasques…

 Totes hem anat posant materials a la webquest i canviant formats, etc. de manera força cooperativa. Ningú s’ha encarregat exclusivament d’una tasca sinó que hem anat fent entre totes i consensuant acords i aclarint dubtes a l’espai de grup.

Hem discutit punts de vista diferents i hem arribat a acords aconseguint un coneixement que de manera individual no hagués estat possible. He après molt de i amb les meves companyes i això sempre és enriquidor. 

Espero que els alumnes que realitzin les nostres activitats de la webquest també puguin fer-ho.